Se upp för Pink-washing

Oktober månad är en rosa månad. Överallt i skyltfönster, TV-reklamer, tidningar med mera så uppmärksammas kampen mot bröstcancer. Jag tycker verkligen att det är en jättebra kampanj i grunden. Men ibland kan det gå lite fel när företag allt för gärna vill hoppa på det rosa tåget. 

 

Green-washing har du kanske hört om? Nu kommer även en våg av Pink-washing. Det handlar alltså om en liknande variant på "vi lovar mer än vi kan hålla"-marknadsföring. Flera globala företag som går ut och kampanjer vitt och brett för att stödja forskning om bröstcancer får nu bekänna färg då det uppdagas att deras egna produkter är just sådana som bidrar till...jo du gissar rätt...bröstcancer! Pinsamt.

 

Bland har online magasinet Ecouterre tagit upp fenoment i en riktigt intressant artikel där de listar 10 konkreta exempel på välkända globala varumärken som Avon, Estée Lauder, Bloomingdale´s mfl.
Här hittar du hela artikeln> Läs den!

 

 

Stöd gärna kampen mot bröstcancer - den är viktig. Men tänk efter före så att dina pengar används på bästa möjliga sätt. 

 

/Katharina

 

Ytterligare ett exempel hittar du i det här YouTube-klippet.  

Etiketter: skönhet tips rosa

Kommentera gärna inlägget:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln