Funderar ni på att anlita en bröllopskoordinator?  

Jag har ju själv koordinerat ett antal bröllop och inte minst konsulterat och hjälpt brudpar med tips på hur man får ihop budget och väljer leverantörer med ekotänk. Men det är trots allt lite annorlunda när det är ens eget bröllop. Vi vill ju såklart ha ett vackert, roligt och framförallt minnesvärt bröllop för både oss och gästerna, samtidigt vill vi inte jobba ihjäl oss före. Men det är så helt otroligt många detaljer som ska på plats! 
 
Jag hoppas verkligen att jag inte ska vara på Bridezilla humör dagen före och vimsa runt och pilla i allt. Så för att undvika detta väljer vi att ta hjälp av en bröllopsdagskoordinator, eller i vårt fall en bröllopsdagskoordinator. Eller faktiskt två. Jag känner mig så lyckligt lottad att ha Sara och Louise i mitt nätverk, som jag litar på och vet att de kommer göra sitt allra bästa för att vårt bröllop ska flyta på så att Martin och jag bara kan njuta. Jo, det är klart att det kostar att anlita en bröllopskoordinator. Men en sån här dag känns det verkligen värt det! Givetvis kommer vi vara med och planera och fixa det mesta av förberedelserna själva och ta hjälp av vänner också. Men det känns väldigt skönt att ha någon att bolla idéer med, även för mig som är van att planera bröllop. Och viktigast av allt – att ha någon på plats som tar hand om allt praktiskt under själva dagen så både vi och våra gäster kan slappna av när det väl gäller!

6 tips när ni anlitar en bröllopskoordinator: 

  1. Träffa koordinatorn före ni bokar. Viktigt att ni båda är med på mötet. Personkemi är A och O. Känns det bra i maggropen? Lita på magkänslan. 
  2. Tänk igenom vilka delar ni vill göra själva och vilka delar ni vill ta hjälp med. Gillar ni dekorationer och detaljer? - behåll de delarna själva. Gillar ni inte att prata i telefon med leverantörer och jämföra offerter? - be koordinatorn ta hand om det. Eller tvärtom beroende på vad ni gillar och inte gillar. 
  3. Vill ni göra mesta delen av förberedelserna själva men kunna slappna av på dagen? Ha ändå med koordinatorn hela vägen - annars blir det för mycket för hen att sätta sig in i precis före bröllopet och det är lätt att saker faller mellan stolarna. Ni kan ändå be att koordinatorn lägger mesta tiden veckorna före och under själva bröllopsdagen och bara finns med för lite avstämingar längs med vägen. 
  4. Sätt några värdeord för ert bröllop (uppsluppet? party? traditionellt? avslappnat? hur vill ni ha det?) och prata igenom vilka delar som är extra viktiga för er och vilka som kanske är mindre viktiga. Berätta också era drömmar och kanske även era mardrömmar. Vad skulle vara en underbar dröm som blev sann? Vad är det värsta som kan hända?
  5. Be koordinatorn se över er budget redan från start. Oftast har hen ett tränat öga och vet var ni kan spara in och var ni kanske behöver budgetera lite mer. 
  6. Låt koordinator göra körchema och checklista för dagen och även dagen före. Så undviker ni att glömma små detaljer som har tendens att falla bort mitt i bröllopsstress och nerver. 
     

Tack EventSara & Louise Karlsson – ni är värda er vikt i guld! /Katharina

Sara, Louise, Katharina & Martin. När vi rekade potentiella festlokaler vid havet för några veckor sen. Foto: Privat.
Sara, Louise, Katharina & Martin. När vi rekade potentiella festlokaler vid havet för några veckor sen. Foto: Privat.

Vill ni ha tips på bra leverantörer? Gå med i EcoBride Club!

Bli medlem i EcoBride Club - helt kostnadsfritt. Genom EcoBride Club så får du tillgång till vår slutna facebook-grupp. Ställ dina personliga frågor inför bröllopet och få tips, inspiration och idéer från andra brudpar och våra samarbetsparters. Vi hjälper er att spara både pengar och miljö.

Kommentera gärna inlägget:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln